2012-02-29
 03:44:40

Aloha - Hawaii!

Hawaiiresan: 19/2- 26/2 - 2012
Det har varit en helt underbar vecka och jag har upplevt så mycket som jag aldrig trodde att jag skulle få se!
Jag vet att jag är dålig på att uppdatera min blogg, men har helt enkelt inte orkat på min semester.
Vi åkte iväg söndag morgon d. 19 februari! första dagen var mest chill, fixa i ordning på hotellet och sedan kolla rundor. Måndagen planerade vi in att åka till en känt strand, rättare sagt ett naturreservat ( hanuama bay) ett väldigt känt område för snorklare.
Hawaii är så otroligt vackert och havet så blått!
Onsdagen gick vi ned till waikiki stranden ( precis där vi bodde) och hade en surflektion i 1,5 timme! det var så kul att alla fick åka ut tillsammans och jag  blev glatt överraskad över att jag klara ställa mig upp på brädan och surfa på vågorna! efter surfingen åkte vi till diamond head - ett hikingställe med utsikt över waikiki och andra delar av ön Oahu! trötta var vi på kvällen!
Torsdagen blev dagen då vi alla fyra begav oss ut på ett stort äventyr! vi åkte till andra sidan av ön, North shore! här ska tydligen stranden där lost har spelats in ligga! vi åkte iväg tidigt på morgonen.. nervös var man innan båten kom fram.  Vi åkte ut med båten i ungefär en kvart och stannade då mitt ute på havet vid en hajbur.,. Vi var först ut och jag ska vara ärlig och säga att jag var pisserädd innan jag hoppade i! för när båten hade stannat kunde man se hajarna runt båten! men när vi väl hade hoppat i släppte nervösiteten och adrenalinet slog in! det var verkligen en upplevelse! och jag trodde faktiskt att jag skulle vara mer rädd än vad jag var! den häftiga känslan av att simma bredvid hajarna samtidigt som man kan se dem djupt in i ögonen! jag tror verkligen att jag på något sätt har övervunnit min skräck för hajar! är såklart fortfarande rädd, men har lugnat ner mig litegrann!
på kvällarna har vi varit ute och ätit på restaurang vid waikiki och känt av semesterstämningen! vi har njutit av semestern till max och fått se Hawaii's vackra natur.
på fredagen hyrde vi två surfingbrädor på waikiki strand, så två & två åkte ut tillsammans medan vi andra två fotade! det gick dock inte lika bra andra gången, skyller väl på vågorna ;)
När vi var klara med att surfa åkte vi vidare med taxi till Hanuama bay för att sola, bada och snorkla! korallrevet var så fint och där var hundratals med fiskar i alla olika färger! jag och Tina hade även tur att få se och simma med sköldpaddor! det kom lite som en chock, men det var hur häftigt som helst!
På kvällen träffade vi Tinas kompis från Stockholm, som just nu pluggar på Hawaii och kommer stanna där i sex veckor! så vi hade först lite mys på vårt hotell och sedan åkte vi till EF Hotellet och festade med hennes vänner!
på lördagen gick vi upp tidigt på morgonen och efter tre timmars sömn mådde huvudet inte särskilt bra! Bussen som skulle ta oss till Pearl Harbor, hämtade upp oss 6:15 på morgonen och vi var allmänt flummiga och trötta genom hela resan dit! det var såå häftigt att få se och uppleva pearl harbor live! Arizona båten låg även kvar på bottnen av havet och läckte fortfarande olja! vi såg restar av båtarna, minnestavlor, film om händelsen och en massa andra saker, allt ifrån d. 7 december 1941.
När vi kom hem igen hade det börjat regna, så vi valde att lägga oss och vila!
Det har varit en helt underbar vecka med så många upplevelser! det är ett minne värt att leva för! och det är något som jag aldrig kommer glömma! tack för en fantastisk vecka tjejer!
'
2012-02-15
 19:37:49

valentine's day!

Igår var det ju valentine's day! och jag blev faktiskt helt överraskad över att min värdfamilj hade köpt choklad och ett kort till mig, dessutom hade jag inte en enda tanke på denna dagen.. så jag skämdes när jag fick detta och inte hade något att ge tillbaka!
Igår hade jag även bilen hela dagen, så jag åkte till gymmet, körde ett zumbapass och simmade utomhus i det fina vädret i över en timme. Efter barnen hade slutat åkte vi alla tre till poolen och simmade - vi lekte dock mest denna gången! när vi väl var hemma igen och kom innanför dörren började min värdpappa säga till mig att jag skulle gå ned i garaget för att han trodde att barnen hade glömt sina lunchboxar i bilen.. så jag sprang ner dit och letade, men hittade såklart inga lunchboxar men dock en massa skräp från barnen... så jag plockade upp detta och gick tålmodigt upp till familjen igen. Jag hörde barnen inne i köket och gick dit... och fram kom de med en chokladask och ett jätte fint kort! åååh sååå gulliga! min värdpappa hade varit och handlat detta!
på kvällen åt vi alla en supergod middag och efter det fick vi efterrätt! - hjärtformad kaka!
på kvällen åkte jag hem till Isabelle! och träffade mina fina tjejer! vi kollade även på Breaking Dawn som precis har kommit ut på dvd.
2012-02-14
 02:41:35

Helg och Hawaii om en vecka!

I fredags träffade jag tjejerna på en thairestaurang och sedan gick vi på bio och kollade på one for the money! inte helt sevärdig, men ok! det var i alla fall kul att träffa tjejerna och avsluta veckan med lite mys.
I lördags vaknade jag runt 8 för att åka på möte med min värdfamilj- För nu börjar ju simperioden och barnen ska därför göra sig redo inför denna säsongen! jag ser verkligen fram emot detta! så varje lördag kommer barnen tävla och jag ska förhoppningsvis få hjälpa till!
efter mötet åt vi lunch tillsammans och sedan åkte jag och J till poolen! jag är mina värdbarns extra simtränare nu för tiden, så det blir många hårda pass i veckan! jag njuter verkligen av att vara deras tränare och tycker det ska bli super kul att få vara med när barnen börjar tävla igen!
I lördags fyllde även Anna år, så när jag var klar med att jobba åkte jag för att hämta upp Tina och sedan åkte vi med bussen in till stan!
Det var galet med folk inne i lördags i och med att det var en kina- parad som firade det nya året. så jag och Tina fick kämpa oss gennem folkmassan och springa fram till restaurangen där vi skulle möta upp Anna och hennes två kompisar från Burlingame.
Vi åt en jätte god middag på en asiatisk restaurang! Anna fyllde 21 så hon beställde såklart en drink!
Man känner sig så himla liten här i USA om man jämför med hemma i Sverige! här kan man inte precis gå ut och ta en drink, utan man ska vara 21 för att få dricka alkohol! men men!!
Plötsligt under middagen började någon spela trummor och ljudet blev högre och högre för varje minut! och ut ur det blå började en "drake! dansa mitt ute på golvet bland alla bord och människor! det satt ett par homosexuella bredvid oss och ena mannen blev jätte irriterad och började klaga! efter middagen åkte vi till deras hotell och drack lite vin och hade det bara super mysigt, sedan kom även Isabel dit!
På natten åkte Tina, Isabel och jag till Isabel's lilla hus i san francisco och sov över där på natten! på söndagen kom även Hanna till Isabel och vi alla började planera lite inför resan till Hawaii- nu är det mindre än en vecka dit! undrar om man vågar gå ned i en hajbur????
På söndagen slappade vi och åt lite god frukost/lunch på ett litet cafe! på kvällen åkte vi tillbaka till Isabel för att kolla på film!
Vägen hem var kanske inte lika rolig som man hade hoppas på! Att bo nära San Francisco har sina för och nackdelar och det är inte alltid lika säkert inne i stan! det finns många "gangstarområden", uteliggare och allmänt fler läskigare människor! Jag och Tina fick vänta lite mer än en halv timme på bussen mitt inne i centrum vid civic center.
"Alla" inne i San Fran röker på och polisen går typ förbi utan att reagera! men alla gör det så polisen har typ ingen möjlighet för att sätta stop för detta! Att stå och vänta på bussen var även ganska läskigt och det kändes typ som om någon lätt hade kunnat dra upp sitt vapen och skjuta loss! nej men... det känns ganska otryggt att stå på en öppen gata i ett slumkvarter!  men förutom "det läskiga" i San Fran så är detta en helt underbar stad- man måste bara vara försiktig!
Födelsedagsbarnet!
draken kom även till vårt bord! och snodde Annas fina ros med choklad som hon fick av mig och Tina! :P
Anna och Mathilda
Danielle
Tina
Isabel!
2012-02-11
 02:09:46

Sol!

Igår var det hur varmt som helst i San Rafael och jag spenderade min efterdag ute på balkongen!
Lyssnade på musik, solade och åt fruktsallad!
Dagarna flyger iväg och snart är det dags för att åka till HAAAWAAAIII!
Jag tänkte egentligen på att jag nästan aldrig skriver hur mina dagar ser ut när jag är med barnen! Jag skriver inte särskilt mycket om barnen då jag tycker att mina dagar ser ungefär likadana ut!
men såhär ser mina dagar ut på ett ungefär:
  • upp kl 5:30 - lägger mig i soffan..
  • kl 7 "vaknar" - börjar min dag
  • 7- jag går upp och lagar frukost samt lunchbox till barnen
  • 7:30 väcker barnen
  • 7:40 äter frukost
  • sedan tar de kläder på, borstar tänderna och bäddar sängarna. ( jag städer lite)
  • kl 8:20 går vi hemifrån ( skolan börjar kl 8:45)
  • jag är hemma igen runt 9, sedan går jag upp och städar, ibland tvättar även jag!
  • är typ klar någon gång mellan 10-11:30
  • kl 14:50 går jag till skolan för att hämta upp barnen.. stannar ibland kvar för att låta barnen leka av sig lite
  • När vi kommer hem börjar barnen med sina läxor ( och jag fixar snacks till dem) - jag brukar vara off runt 17, beroende på när min värdpappa är hemma!
2012-02-08
 19:34:19

Six months in the United States!

Idag är det exakt 6 månader sedan som jag stod på flygplatsen och tog avsked till min underbara familj!
det var även dagen då jag blickade fram mot ett år full av upplevelser och mitt så kallade livs äventyr.
MITT halva år i USA har än så länge varit helt fantastiskt och jag ångrar inte ett enda sekund av det. Det har både varit jobbigt, men även så jävla roligt! jag har nya vänner som jag såklart hoppas på att ha med mig i resten av mitt liv och fått resa samt uppleva mycket på så kort tid! min dröm har alltid varit att resa och se så mycket av världen, jag lever verkligen i en dröm nu och hoppas på att det sista halva året inte ska gå lika fort!
Augusti
  • New York
  • Au pair skolan
  • fick en massa underbara vänner på au pair skolan! särskilt Hanna, Sandra & Ann
  • flyttade in hos familjen
  • träffade Tina
  • Barbaque hos familjens vänner.
September
  • träffade Isabelle, Isabel, Hanna och Elin :*
  • första au pair möte i City
  • Lake Tahoe i 4 dagar; paddlade, badade, jacuzzi, utsikt över hela sjön. - Nevada
  • Började få riktig bra kontakt med barnen
  • engelskan blev lättare!
Jag & Isabel
'
Tina & Hanna
Jag & Isabelle
Oktober

• Halloween - festade i san fran
  • Santa Cruz -
  • träffade barnens mormie och morfie
  • utsiktplatsen vid golden gate
  • fishermans wharf, lombard street m.m
  • läste engelska på college of marin- tom. 2 December 2011
November:

• LA med tjejerna -
  • thanksgiving i LA- min värdpappas släkt!
  • såg Bruno Mars, Amy Adams m.m
  • hollywood sign, walk of fame, Beverly Hills, premiären på the muppets.., venice beach, santa monica
  • L.A över thanksgiving: Universal Studios med Isabel, min värdpappa åkte runt med mig för att visa L.A..
December

• firade Jul i USA
  • svenska julmarknaden- hade lite hemlängtan
  • San Diego, L.A - Malibu.. Sea world, la Jolla, point loma, downtown, pacific beach... m.m
  • träffat min värdmammas släkt..
  • julmys med tjejerna
  • lucia i svenska kyrkan
Januari!

• Nyår i san fran och limo!
  • födelsedag!
  • roller skating
Februari.... !

• Super Bowl!
  • Hawaii 19/2-26/2 ;)
2012-02-07
 06:23:40

Nyår.....

Jag hittade denna filmen på min kamera.. från Nyår!
2012-02-07
 05:42:41

måndag - men fortfarande helg?

jag har haft en toppen dag! har sovit till nio i och med att min värdfamilj är i Vegas! - sedan gick jag upp och städade lite! Hann även skypa lite med mamma och Helene! vi måste ha skypedejt snart igen!!!!! saknar er.
Runt elva kom fina Tina hit, vi kollade på film och hade helt enkelt bara en mysig slappedag.. sedan lagade vi smoothie och mannagrynsgröt.
När Tina stack gick jag ut till brevlådan och hittade ett litet brev till mig från MORMOR<3 ååååh jag blev så glad att tårarna rann. Det doftade så gott och jag satt typ med det i handen i en timme'! jag saknar dig mormie!
ikväll lagade jag en middag till mig själv, vilket jag inte har gjort på hur länge som helst, sedan kollade jag på Bring it on! Det har varit jätte skönt att ha huset för sig själv!
Jag älskar dig!
2012-02-06
 07:28:03

Heeeeelg och Super Bowl!!

Usch så dålig jag har blivit på att uppdatera min blogg... jaa jag vet! men tänkte faktiskt ta tag i det igen!
i Fredags fick jag reda på att min värdfamilj tänkte åka till Vegas över helgen och förväntas först komma hem igen måndag kväll= hela huset för mig själv!
i lördags åkte jag med mina fina vänner in till San Francisco, vi började med att åka till de kända husen, de så kallade.. Painted ladies och gick runt där i parken. Vi träffade även en svensk/norsk tjej som precis har flyttat till SF hos sina föräldrar, så hon kommer bo här i ett tag. När vi väl var nöjda med att ha sett husen åkte vi vidare till fishermans wharf och åt på hard rock cafe vi var allt i allt 10 svenska tjejer! sedan åkte vi till en strand med utsikt över golden gate och marin county! det var tydligen någon träff där med massa unga människor!- så vi satte oss vid danska flaggan! haha... det var dock mest svenskar och amerikanare... men det var kul att få träffa lite nytt folk.
på kvällen åkte vi hem till Isabelle och hade sushikväll!
Idag är det SUPEEEEEER BOWL! vilket innebär fest i hela Amerika och särskilt inne i San Fran! vi blev bjudna på en "privat" fest inne i stan och kollade då på super bowl med alla dem! en amerikanare frågade hela tiden oss om vi förstod spelet'! haha så varje gång de kastade bollen, fick touchdown eller kastade sig över varandra skulle han glatt förkara reglerna för oss.. haha det var såå kul att få uppleva denna amerikanska traditionen! folk är galna i denna staden haha,... !
Nu ska jag fortsätta min helg... ledig måndag också ju ;) inte dåligt!
imorgon ska jag försöka mig på att simma igen, hoppas ryggen håller till det!
om två veckor flyger jag till Hawaii............... !!!!!!!